سودای درامد در فضای مجازی

شبکه های اجتماعی و تولد مفاهیم جدید اقتصادی

یکی از موضوعات داغ در شبکه های اجتماعی رشد چشمگیر اینفلوئنسرها در این فضا است. اینفلوئنسرها علاوه بر اینکه سبک جدیدی از زندگی را در فضای مجازی به نمایش می گذارند و هرکدام در موضوعی فعالیت می کنند، به خاطر مخاطبین بالایی که در صفحات خود دارند، به عنوان یکی از مرجع های تبلیغ در فضای مجازی در حال فعالیت هستند.

روش کار این است که مثلا در شبکه اجتماعی اینستاگرام که این روزها به یکی از پر استفاده ترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان است، علاوه بر فعالیت های شخصی و انعکاس اخبار فعالیت های خود در دنیای حرفه ای، تعدادی از پست ها یا استوری های خود را به تبلیغ کالاها، صفحات مجازی، فروشگاه ها و… اختصاص می دهند. تبلیغاتی که در بسیاری از اوقات، هم برای تبلیغ کننده و هم برای تبلیغ شده، سود اقتصادی خوبی دارد. در این بین بسیاری از اینفلوئنسرها نیز از این بازار بهره های اقتصادی زیادی می برند. استوری های چند ده میلیونی و پست هایی که گاهی قیمت آن تا دویست میلیون تومان نیز شنیده شده است گوشه ای از پول های رد و بدل شده در این حوزه است. مبلغ این پست ها نیز به مسائل مختلفی بستگی دارد. تعداد دنبال کنندگان، تعداد بازدیدکنندگان از مطلب، مقدار زمانی که پست یا استوری تبلیغ، اکران می شود، مطالب و نوع پرداختن به تبلیغ و بسیاری از مطالب دیگر، به نحوی در قیمت های گفته شده تاثیر دارد.

هر چند که رونق ایجاد شده می تواند رشد زیادی در کسب و کارهای حقیقی و مجازی داشته باشد اما توجه به چند نکته و رعایت مواردی در این زمینه می تواند این رشد را مضاعف نماید.

 

 

تعریف مکانیزم مناسب برای دریافت مالیات و عوارض

بسیاری از اقشار حقوق بگیر، شرکت ها، کسبه و… در کشور ما، در مجموع فعالیت خودشان، سالانه مبالغی قابل توجه را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می کنند. هر چند که این سال ها، هیاهویی برای دریافت دقیق مالیات از برخی از اقشار اقتصادی مانند پزشکان رسانه ای شد، اما هنوز پول های رد و بدل شده در شبکه های اجتماعی هنوز بلاتکلیف است و در ظاهر هنوز برنامه ای برای کسب درامد دولت از این ناحیه تعریف نشده است. به نظر می رسد دریافت مالیات از کسب و کارهای اینترنتی، می تواند یکی از راه های دریافت مالیات باشد که در نهایت باعث آبادانی کشور می شود. کسب و کارهای مجازی، در چارچوب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مکلف به پرداخت مالیات هستند که این موضوع را سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه ای در مهرماه ۹۷ اعلام نمود.

لزوم نظارت بر محتوای تبلیغات

چند وقت پیش بود وجود المان های جنسی در یکی از تبلیغات تصویری در یکی از شبکه های اجتماعی، انتقادات کاربران زیادی را در پی داشت.این نشان می دهد که برخی از ذینفعان سودای کسب درامد را بر خیل یاز چیزها مقدم می دانند. نظارت دقیق بر محتوای تبلیغات، یکی از دغدغه های اساسی حاضران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. در حقیقت، تبلیغات، علاوه بر پیامی که برای توضیح در مورد کالا، خدمات، صفحه ها و… می رساند، تبعات فرهنگی نیز برای مخاطب دارد. در بسیاری از حجم محتوای تولید شده در انبوه تبلیغات، محتوای مبتذل، سخیف، تصاویری از رقص و آواز و… تولید می شود که حاصل آن، ترویج محتوای غیر دینی، غیر فرهنگی و نا مناسب است که در نهایت به بنیان های فرهنگی و اجتماعی کشور زیان قابل توجهی را وارد می کند. طبق تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه ای، نشر محتویات مبتذل جرم شناخته شده می شود.

 

 

کالای بی کیفیت و غیر مجاز ممنوع!

همیشه موضوع کالاهای نامرغوب در بازار و سودجویی های برخی از واردکنندگان مطرح بوده است. محصولات آرایشی بهداشتی نامرغوب یکی از نمونه هایی است که در سال های گذشته و در مقاطع مختلف رسانه ای شده است. یکی از مشکلاتی که خیلی از سیستم های بازاریابی شبکه ای دارند، توزیع کالاهای نامناسب است. نه تنها در این سیستم ها، بلکه در بسیاری از انواع دیگر سیستم های بازاریابی، کالاهایی وارد بازار مصرف می شوند که به نحوی مصرف کننده را دچار مشکل می کند. فروشندگان این کالاها نیز با ترفندهای مختلف اقدام به فروش این محصولات می نمایند. یکی از این راه ها، تبلیغ در همین صفحات است. کالاهای ترویج شده در اینگونه صفحات، کالاهایی غیر مجاز، غیر استاندارد و قاچاق ودر مواردی موجب خلل در سلامتی افراد می شود. لزوم نظارت بر این صفحات و مطالب منتشر شده، بیش از پیش احساس می شود.

در مقالات آتی، به ابعاد و آسیب های دیگر این پدیده خواهیم پرداخت.

0 پاسخ به "سودای درامد در فضای مجازی"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

آدرس: خیابان فاطمی غربی ، خیابان باباطاهر ، بن بست کیوان ، پلاک 12 ، ط3

شماره تماس : ۰۲۱88394670

X